donderdag 4 oktober 2012

Review TPACK the game

TPACK the game is een spel dat te gebruiken is bij workshops of teamvergaderingen over de integratie van ICT in het onderwijs. Dit spel wordt gebruikt om elkaar te inspireren, ervaringen te delen en om concrete doelen te stellen met het gebruik van ICT in het onderwijs.

Tevens kan het TPACK model leraren helpen bij het maken van keuzes over hoe ICT ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen. Ook helpt het leraren kritisch na te denken over hun eigen kennis die zij nodig hebben om ICT zinvol in te kunnen zetten binnen bepaalde vakken.

Zo speel je het:
Je hebt drie verschillende groepjes kaarten; content, didactische werkvorm en ICT werkvorm. Het is de bedoeling dat je uit elk groepje een kaart trekt. De content mag je zelf kiezen, de andere twee moet je blind pakken.

Wij hadden als content “soep maken”, als didactische werkvorm “zelfstandig werken” en als ICT werkvorm “interactief digitaal bord”.

Daarna ga je in subgroepjes een realistisch voorbeeld hiermee bedenken van een activiteit die je tijdens een les kunt uitvoeren.

Als tweede opdracht moet je een nieuwe ICT werkvorm kiezen, die je beter vindt passen bij de content en didactische werkvorm.

Als laatste opdracht mag je zelf de content kiezen en de didactische werkvorm moet je blind pakken. Nu is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk ICT werkvormen hierbij vindt.


Ik vind dit spel erg geschikt tijdens een studiedag of vergadering. Je wordt hierbij kritisch aan het denken gezet hoe je ICT kunt vormgeven in de klas. Een echte aanrader dus.

Voor meer informatie en om zelf dit spel te downloaden zie de volgende sites:
http://www.tpack.nl/index.html
http://mbo.kennisnet.nl/2012/04/tpack-zuyd/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten