dinsdag 4 september 2012

Review spel O21


Review spel O21

Bij dit spel gaat het erom hoe jij onderwijs ziet in de 21e eeuw. Je wordt dus goed aan het denken gezet.
Elk groepje (± 3 personen) krijgt een vaardigheidskaartje. De 7 vaardigheden die aan bod komen zijn:
Samenwerken, probleemoplossend vermogen, ICT-geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, communiceren en als laatste sociale en culturele vaardigheden.
Het groepje moet een woordweb rond deze kaarten gaan maken. Waar denk je aan bij deze vaardigheden? Die woorden schrijf je op. Later kun je dit met het hele team bespreken.

Het voornaamste gedeelte van het spel zijn de stellingen (er zijn ook andere spelvormen). Deze worden centraal op het digibord getoond. Alle teamleden die meedoen kunnen via mobiel/Tablet/laptop inloggen op een site waar steeds een nieuwe stelling komt. Met die stelling kun je het helemaal eens zijn, eens zijn, helemaal oneens zijn of oneens zijn.
Het leuke is dat je op het centrale digiboard kunt zien hoe vaak er voor een antwoord is gestemd. Hier kunnen goede discussies uit voort komen, waarbij iedereen hun mening kan beargumenteren en sommigen misschien wel hun mening bijstellen. Zelf vond ik dit het leukste gedeelte. Je gaat echt in gesprek met elkaar en wordt zo gedwongen na te denken waarom je voor een bepaald antwoord hebt gekozen.

Daarom is dit spel  zeker een aanrader, want je wordt erg aan het denken gezet over de verschillende stellingen. Je gaat nadenken over hoe jij de dingen ziet, en dit is vaak toch lastig. Over sommige stellingen moet je echt goed nadenken, omdat je er eigenlijk nog nooit  op die manier over hebt nagedacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten