maandag 3 september 2012

Technologische vernieuwing: Tablets in de klas


Als technologische vernieuwing in het onderwijs is de Tablet aan te raden. Het is veel makkelijker in gebruik dan een laptop, omdat de batterij langer meegaat, je niet met een eindeloos snoer zit en ze veel compacter zijn dan een laptop.

Op de Tablet kunnen verschillende apps worden geïnstalleerd, waarmee de leerlingen snel aan de slag kunnen. Vaak zijn de apps een soort spelletje, waarmee de leerlingen spelenderwijs leren. Denk bij rekenen bijvoorbeeld aan spelenderwijs hoofdrekenen, tafeltjes oefenen etc. 

Ook voor andere vakken is de Tablet erg geschikt. Bijvoorbeeld wereldoriëntatie. De leerlingen kunnen makkelijk iets over een land/werelddeel opzoeken. En doordat ze het zelf opzoeken/uitzoeken, blijft het beter hangen dan dat de leerkracht hen doceert. De leerlingen hebben het leren voor een groot deel zelf in de hand, dat zorgt voor een grotere verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.

Wel is het natuurlijk belangrijk dat de leerkracht de kinderen veilig internetgebruik aanleert, het is niet de bedoeling dat de gegevens van kinderen overal zichtbaar zijn op internet.

Echter een aandachtspunt is dat volgens van Schie (2012) veel leerkrachten zich nog niet vaardig genoeg voelen om Tablets in te zetten in de klas.
Daarom is het handig als de leerkracht eerst aan de Tablet went, voordat deze in de reguliere lessen wordt ingezet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten