Als technologische vernieuwing in het onderwijs is de
Tablet aan te raden. Het is veel makkelijker in gebruik dan een laptop, omdat
de batterij langer meegaat, je niet met een eindeloos snoer zit en ze veel
compacter zijn dan een laptop.
Op de Tablet kunnen verschillende apps worden
geïnstalleerd, waarmee de leerlingen snel aan de slag kunnen. Vaak zijn de apps
een soort spelletje, waarmee de leerlingen spelenderwijs leren. Denk bij
rekenen bijvoorbeeld aan spelenderwijs hoofdrekenen, tafeltjes oefenen
etc.
Ook voor andere vakken is de Tablet erg geschikt.
Bijvoorbeeld wereldoriëntatie. De leerlingen kunnen makkelijk iets over een
land/werelddeel opzoeken. En doordat ze het zelf opzoeken/uitzoeken, blijft het
beter hangen dan dat de leerkracht hen doceert. De leerlingen hebben het leren
voor een groot deel zelf in de hand, dat zorgt voor een grotere
verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
Wel is het natuurlijk belangrijk dat de leerkracht de
kinderen veilig internetgebruik aanleert, het is niet de bedoeling dat de
gegevens van kinderen overal zichtbaar zijn op internet.
Echter een aandachtspunt is dat volgens van Schie
(2012) veel leerkrachten zich nog niet vaardig genoeg voelen om Tablets in te
zetten in de klas.
Daarom is het handig als de leerkracht eerst aan de
Tablet went, voordat deze in de reguliere lessen wordt ingezet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten